Пре-трениране, пре-умора, пре-силване… Част 1

Пре-трениране, пре-умора, пре-силване… Част 1

Пре-трениране, пре-умора, пре-силване… Част 1 626 417 Athletic

Част 1 Претрениране

 

От Пламен Христов

Персонален треньор в Атлетик Фитнес

Разговарях с млад мъж с тяло на Аполон и поглед на дете, на което току що са взели любимата играчка…?! Какво не му е наред се питах, а той продължаваше да говори за любимите си тренировки с тежести, за това как всеки ден отива в залата…, за храненето си и още какво ли не. Каза ми, че тренира „яко” всеки ден и поглъща достатъчно калории, за да преметне тир през рамо, докато прави десетки с 150 кг. на лежанката…!

„Чудесно!“ – му казах аз, но защо се оплакваш от липса на резултати в такъв случай и защо чувстваш постоянна умора?. И вместо да спиш още повече през нощта, гледаш тъпи филми и сънят все по-упорито бяга от очите ти!? И този поглед…!!!

Какво се случва всъщност с нас в тези моменти и как и защо се стига до тях?! Нали да тренираме е чудесно, нали така ставаме по-здрави, по-силни и въобще – здравословно е! Да, но не на всяка цена! Да, но никога не бива да се прекалява, никога и с нищо. Майката природа е заложила в нас стремежа към усъвършенстване, но за нея винаги е било по-важно ние да оцеляваме, а не да бъдем непременно шампиони. Така че тренирането, както и всички останали човешки дейности, трябва да бъде правено с много мисъл и познания. И ако наистина искате да бъдете добри за себе си, то бъдете такива и не насилвайте нещата.

Онова, което сте пропуснали през годините, не може да бъде наваксано за няколко дни. Вие сте земен човек, не всемогъщ Бог!

Пре-трениране, пре-умора, пре-силване или пре-небрегване на елементарни биологични закони и са налице всички пагубни за един спортуващ симптоми – липса на добри спортни резултати.

До претрениране се стига при често нарушаване баланса между трениране и възстановяване, а медиците определят претренирането като нервно-ендокринно нарушение“. То е ментален или чисто телесен проблем.

Въпросът за това как се стига до него е важно защото познаването на произхода и симптомите му са от огромно значение за превенцията и преодоляването му. Но важно също е и това, че претренирането е проблем за всички атлети – от начинаещи до напреднали.

То най-често се причинява от липса на достатъчно време за възстановяване между тренировките или прекомерно тежки занимания в залата.

Важността на почивката често е трудно да се разбере, особено за начинаещи или свръх-мотивирани билдъри, които, щом стане въпрос за упражнения, вярват, че „повече“ непременно значи „по-добре”. Да, ама не!

Да тренирате е здравословно (надявам се няма други мнения), но когато се тренира с прекомерно желание, това може да дойде в повече? Ако усърдието в тренировките надвиши способността на тялото да се възстановява, вместо да станете по-бързи и по-силни, може всъщност да станете по-бавни и по-слаби, по-уязвими и дори да се разболеете!

За „претрениране“ всъщност са считат всички онези състояния на неоснователна на пръв поглед и продължителна умора; липса на достатъчно мотивация и слаби постижения във всякакви спортни дисциплини. Това е така защото всяка интензивна тренировка крие опасност да се натоварите повече от необходимото.

 

Ако искате да получите лично още полезна информация или да проведете персонални тренировки с Пламен Христов, заповядайте в Атлетик Дианабад, където той ви очаква!

Друга интересна статия по темата от Пламен Христов – „5 упражнения за стабилизиране на ядрото за начинаещи“, можеш да прочетеш тук.

Оставете отзив

Абонамент за новини и промоции

сега може да научавате първи за нашите активности

Абониране за актуални новини и промоции от Атлетик Фитнес

Имена*

Телефон*

E-mail*

Контакти централен офис на Атлетик Фитнес

София
ул. „Лъчезар Станчев“ 5
Софарма бизнес тауърс, кула А, ет. 4

Работно време:
Понеделник – петък: 09:00 – 17:30 ч.

концепция и дизайн